Het Tweede Privilege

Het tweede Privilege gaat samen met de Svadhishthana chakra ofwel de sacrale chakra. Corresponderend lichaamsdeel: heiligbeen, bekken. Kleur: oranje. Waarde: het aangaan en in stand houden van relaties, vruchtbaarheid, kinderen krijgen.

De gaven van het Tweede Privilege:

– Je kunt liefde geven en ontvangen
– Je accepteert je lichaam en instincten
– Je kunt je openstellen voor genot, zonder jezelf te verliezen.

Het Tweede Privilege laat je zonder vooroordelen, remmingen of angst omgaan met je fysieke verlangens en onbevangen jezelf zijn in contact met anderen, waardoor je intimiteit en liefde vrijuit en ten volle kunt ervaren. Waar je door het Eerste Privilege jezelf als eenling staand kunt houden, zo gaat dit Privilege over het in stand houden van de soort: over relaties, liefde, gevoelens, familie, kinderen krijgen – kortom: jouw positie ten opzichte van de ander.

Dit Privilege is de brug tussen het zelf en de wereld daarbuiten. Die brug brengen we tot stand met behulp van onze zintuigen en basisinstincten, zoals gevoel, smaak, reukzin, creativiteit en sensualiteit. En vooral met liefde, in al haar uitingsvormen. Jazeker: het gaat hier ook om genieten. Hoe groot en belangrijk dit Privilege is, blijkt wel uit hoe vaak liefde en relaties de bron zijn van ongeluk en onbalans in het leven. Kijk om je heen: hoeveel mensen zijn er niet op zoek naar juist dat geluk, die balans? Jijzelf wellicht ook.

Bewust of onbewust jagen velen van ons achter het Tweede Privilege aan, maar vaak doen we dat op een te dwingende, geforceerde manier, die ons juist verder van huis brengt. Bijvoorbeeld door allerlei oneigenlijke eisen stellen aan onszelf en aan de partner, door liefde en begeerte af proberen te dwingen, door de ander te willen ‘bezitten’, door emotionele geborgenheid te verwarren met financiële en economische zekerheid. De andere kant van het spectrum is angst: angst om gekwetst of verlaten te worden of juist ‘jezelf te verliezen’ in te heftige emoties of gevoelens. Dat kan leiden tot in je schulp kruipen, of juist tot doorslaan in tegenovergestelde richting: je afsluiten voor gevoel en spiritualiteit en je in plaats daarvan storten in een maalstroom van oppervlakkige genotszucht zonder ooit echt bevrediging te vinden.

Waarom gaat het zo vaak fout? Gebrek aan het Eerste Privilege is veelal de oorzaak. Als je onzeker bent en niet in je kracht staat, zul je jezelf heel moeilijk aantrekkelijk kunnen vinden en de ander ongedwongen en met zelfvertrouwen tegemoet kunnen treden. Ook bestaat het risico dat je emotionele geborgenheid verwart met basiszekerheid waardoor je in relaties en partners iets zoekt dat je alleen in jezelf kunt vinden. Wanneer je in je kern te angstig bent om je over te geven aan het Tweede Privilege, zul je wanhopig controle proberen te houden. En het Tweede Privilege bestaat juist bij gratie van intuïtie, speelsheid en spontaniteit. Daarom is het zaak om bij jezelf na te gaan hoe het is gesteld met het Eerste Privilege, alvorens aan de gang te gaan met het Tweede Privilege.

Het zit (nog) niet goed met het Tweede Privilege als je:

–  Bang bent om jezelf open te stellen in relaties
–  Je verliest in fantasieën over de goede dingen des levens, in plaats van ze in realiteit te beleven
–  Moeite hebt om jezelf genot toe te staan; je schaamt voor je gevoelens en verlangens
–  Denkt dat je nooit liefde of ‘de ware’ zult vinden
–  Het gevoel hebt dat je telkens weer in onbevredigende of ongelijkwaardige relaties belandt
– Jezelf verliest in genotszucht zonder emotionele betrokkenheid en daarin geen wezenlijke bevrediging vindt.

Het Tweede Privilege de ruimte geven

Niemand kan liefhebben en daarvan genieten onder dwang. Daarom is de beste raad als je het Tweede Privilege deelachtig wilt worden: laat het los! Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar gelukkig kun je jezelf daarbij een handje helpen met behulp van yoga, meditatie en mindfulness; technieken die je helpen om los te laten, naar jezelf te luisteren en balans te vinden. Goede yogahoudingen voor de tweede chakra, waarmee dit Privilege is verbonden, zijn bijvoorbeeld de Utkatasana (de stoel) en de Parsva Upavistha Konasana en verder is het aan te raden om regelmatig een Zonnegroet uit te voeren. Bij het mediteren wordt aangeraden om te concentreren op de kleur oranje, bijvoorbeeld in de vorm van een oranje lotus.

Zelf heb ik bovendien gemerkt dat het enorm kan helpen om te doen alsof je dit Privilege al hebt verworven. Inderdaad: innovatie vanuit ervaring! En dan bedoel ik niet dat je blind op zoek gaat naar genot, maar dat je bewust en mindful fysieke activiteiten ontplooit die je ‘zuiver’ en aangenaam lijken. Ga dansen, spelen, sporten, de natuur in. Neem puur voor het genoegen een warm bad of een douche en geef je over aan de weldaad van het water. Ervaar je lichaam in zachtheid en neem dit zonder oordeel waar met je geest. In het begin zal het ongemakkelijk zijn, maar het zal steeds beter voelen.  Of stel jezelf voor hoe het Tweede Privilege voelt, met deze meditatieve bevestiging:

“Ik ben mooi en vol van licht.
Ik kan en mag ten volle voelen en vrijelijk genieten
van dit heerlijke leven vol plezier en schoonheid.
Ik kan liefde geven en ontvangen
met respect, in dankbaarheid en genot.”

Hoe vaker je de balans, het licht en de kracht die in je lichaam wonen ervaart door middel van fysieke en spirituele geneugten die geen schaamte oproepen, hoe meer je ervan zult kunnen genieten. Dat zal je zelfvertrouwen geven en je bevrijden van schaamtegevoelens rond het lichamelijke of – als de balans bij jou de andere kant op is geslagen – je een nieuw besef geven van wat wezenlijk genieten is: heel anders dan het ‘zwelgen’ waar je zo ziek van bent. Gaandeweg zullen lichamelijkheid en intimiteit steeds vanzelfsprekender worden en bij je gaan horen. Je merkt vanzelf hoe natuurlijk het is om dat plezier samen met een ander te beleven en ook dat zal je steeds gemakkelijker afgaan. Geloof me, geef het rust en tijd, forceer niets, en je zult het Tweede Privilege nog eerder dan je verwacht kunnen verwelkomen. Ineens is het er, alsof het er altijd al was.